Veroudering

On the lookout for a quick plus definitely sure choice to some dissertation creating problem? Become solid producing program below. Top quality, immediate finishing, well timed interaction thesis writing.

Veroudering door ongezonde voeding en stress
Biologisch gezien herstelt en vernieuwt het menselijk lichaam tot een bepaalde leeftijd (meestal tussen de 20 en 35 jaar) zich vanzelf. Daarna begint de fysieke veroudering, en een van de dingen die we zeker weten in het leven is dat we niet aan die veroudering ontkomen. We kunnen de veroudering wel vertragen, en telomeren spelen daarbij een belangrijke rol.


Ons lichaam doorloopt een voortdurend proces van vernieuwing. Cellen maken een nieuwe kopie van zichzelf waarna de oude cel uiteindelijk zichzelf opruimt. Het belangrijkste onderdeel in dit proces is het kopiëren van de chromosomen. Telomeren zijn de laatste eindjes van een chromosoom, ofwel stukjes DNA aan het einde van een chromosoom dat eigenlijk werkt als opslagplaats van je genetische materiaal. Als je een chromosoom vergelijkt met een schoenveter, dan zijn de telomeren de plastic uiteindes van de schoenveter die ervoor zorgen dat de schoenveter niet gaat rafelen. Deze telomeren hebben dus een belangrijke functie: ze beschermen de chromosomen zodat deze kunnen blijven vernieuwen, waardoor we minder snel verouderen en beter zijn beschermd tegen ziektes.

Telomeren
Telomeren en eeuwig leven.

Bij elke celdeling worden de telomeren steeds korter, totdat ze te kort worden en niet meer kunnen delen, op dat punt gaan de cellen dood. Hoe korter de telomeren worden, hoe minder bescherming de chromosomen hebben, het DNA loopt schade op, net als de veter die gaat rafelen als het plastic uiteinde slijt. Wanneer de lengte van de telomeren behouden zou blijven, dan kun je in principe eeuwig leven. De oorspronkelijke lengte van telomeren is genetisch bepaald. Maar hoe snel deze telomeren verkorten kunnen we absoluut zelf positief (maar ook negatief) beïnvloeden.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat verkorte telomeren de oorzaak zijn van biologische veroudering en bijdragen aan het ontstaan van ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, onvruchtbaarheid, sommige vormen van kanker en infectieziekten (Gavazzi & Krause, 2002). Dit maakt het beschermen van telomeren erg belangrijk. Voeding, stress, beweging en levensstijl zijn van invloed op de celdeling en dus de lengte van telomeren. Wanneer je ongezond leeft, verkorten je telomeren sneller en dit verhoogt het risico op ziektes en zal je eerder overlijden.

Invloeden op verkorting van telomeren

Er zijn verschillende bewezen invloeden op het verkortingsproces en dus het versnellen van veroudering.
• Een ongezonde levensstijl kan het verkorten aanzienlijk versnellen, voornamelijk door de oxidatieve stress. Dit ontstaat als je te weinig antioxidanten in je lichaam hebt om de vrije radicalen te bestrijden. Hierdoor wordt beschadiging van weefsels en organen versneld waardoor de telomeren in hoger tempo verkorten. Dit komt veel voor bij mensen die roken, medicijnen slikken, veel alcohol drinken, veel in de zon zitten, te veel en te intensief sporten en suikerrijke en bewerkte voeding eten.
• Suikers zijn in hoge mate verantwoordelijk voor een versnelling van het verouderingsproces. Als je suiker eet volgt er een stroom van chemische reacties die uiteindelijk mogelijk kunnen leiden tot chronische infectieziekten zoals aderverkalking, astma, artritis, nierfalen, tandvleesontstekingen en zenuwziekten (Wells-Knecht et al. 1995). Deze infectieziekten leiden op hun beurt weer tot oxidatieve stress in het lichaam, en dat versnelt het verouderingsproces.
• Stress speelt ook een belangrijke rol bij veroudering. Onderzoekers aan de University of California hebben ontdekt dat chronische stress het verkortingsproces sterk kan versnellen (Nelson et al. 2011). Bij stress vinden er ontstekingsreacties plaat in het lichaam en maakt het cortisol aan. Dit zijn allemaal aspecten die de oxidatieve stress, en dus het verouderingsproces, in het lichaam verhogen (Flohé et al. 1995).
• Uit onderzoek blijkt ook dat depressie zorgt voor het versnellen van celveroudering, hoe erger de mate van depressie, hoe korter de telomeren waren (J E Verhoeven, D Révész et al. gepubliceerd in Molecular Psychiatry, 2013).
Wat kun je doen om de verkorting van telomeren te vertragen?
Het goede nieuws: er zijn allerlei manieren om de verkorting af te remmen en veroudering te vertragen. Op dit moment vinden er vele onderzoeken plaats die zich bezig houden met deze vraag ‘hoe kan het verkortingsproces worden afgeremd’.

Gezonder leven

Oxidatieve stress kan worden beperkt door zo gezond mogelijk te leven en zorgen dat je een gezond gewicht krijgt. De beste basis voor een lang en energiek leven is een gezond voedingspatroon vol biologische groente en fruit, gezonde eiwitten, goede vetten en zo min mogelijk granen en suikers.

Op de juiste manier bewegen

Te veel en te intensief sporten kan het verouderingsproces juist versnellen. Toch is, op de juiste manier, bewegen erg belangrijk. Wanneer je dit regelmatig doet wordt de aanmaak van groeihormoon gestimuleerd en deze helpt cellen herstellen en vernieuwen. Het verbetert de collageenproductie en –reparatie, wat zorgt voor een zachte, soepele, stevige huid en vermindering van rimpels. Groeihormoon reguleert de stofwisseling en vetverbranding en draagt bij spieropbouw en het verminderen van stress. Een goede manier hiervoor is bijvoorbeeld de Kettlebell Workout, waarbij je oefeningen doet met korte momenten van hoge intensiteit.

Glutathion verhogen

Bij een van de onderzoeken zijn aanwijzingen gevonden dat verhoogde glutathion waarden de verkorting kunnen vertragen (Richie, 1992). Dit is geen stof die je als pilletje kunt innemen, het is een tripeptide stof die wordt aangemaakt door lichaamscellen. Je kunt het glutathion gehalte in je lichaam verhogen door regelmatig eieren of vlees te eten. Ook zijn er bepaalde superfoods die de aanmaak stimuleren, zoals whey proteïne, dat veel zwavelhoudende aminozuren bevat die je lichaam nodig heeft om glutathion van te maken.

Suiker en fructose vermijden

Probeer suikers en fructose zoveel mogelijk te beperken. Omdat fructose ook in hoge concentraties aanwezig is in bepaalde soorten vers fruit, zoals peer, druiven en appel, is het ook goed om erop te letten welk soort fruit je eet en hoeveel je ervan eet.

Stress verminderen

Omdat stress zo’n grote invloed heeft op het verouderingsproces is het belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Gezond eten, regelmatig bewegen en voldoende nachtrust verminderen stress wel, maar kunnen niet genoeg zijn om je stressbron echt goed aan te pakken. Kijk eens of je bepaalde patronen in je dagelijkse leven eens onder de loep zou moeten gaan nemen. Hartcoherentie is een middel waarmee je de gevolgen van stress in je lichaam kunt verminderen. Je gebruikt hierbij je ademhaling als instrument.

(Deze tekst is voor een groot deel afkomstig van de website van Jesse van der Velde